دوران استارتاپی با قدرت گرفتن هر چه بیشتر غول‌های فناوری پایان یافت

دوران استارتاپی با قدرت گرفتن هر چه بیشتر غول‌های فناوری پایان یافتReviewed by رضایی on Oct 27Rating:

راه‌اندازی یک کسب و کار جدید که استارتاپ خوانده می‌شود، این روزها یکی از ترفندهای دنیای فناوری و حوزه‌ی کسب و کار است. هرچند اصطلاح استارتاپ را می‌توان به تمام کسب و کارهای نوپایی که با یک روش جدید در پی حل مشکل هستند، تعمیم داد، اما اغلب این نام به کسب و کارهایی نوپای حوزه‌ی فناوری اطلاق می‌شود که با استفاده از روش‌های نوین بر بستر فناوری‌ در پی رفع مشکلات حاصل از روش‌های قدیمی بوده یا به طور کلی روشی نوین را برای حل معضلاتی که در مدرنیته ایجاد شده، ارائه می‌کنند. موفقیت استارتاپ‌ها در کنار ایجاد فضایی برای داشتن استقلال کاری و راه‌انداختن یک بنگاه اقتصادی موفق که اشتغال‌زایی را نیز به همراه دارد، بسیاری را بر آن داشته تا این مسیر حرکت کنند.

این روزها علاوه بر اینکه در اغلب کلان شهرهای کشورمان نیز شاهد داغ بودن تب راه‌اندازی استارتاپ هستیم، این موضوع در مورد سایر شهرهای جهان نیز صادق است. پس از آنکه استارتاپ‌ها با حضور خود در کالیفرنیا و منطقه‌ای به نام سیلیکون ولی، این ناحیه را به قطب فناوری جهان تبدیل کردند، بسیاری از شهرها در پی الگو قراردادن این منطقه و رشد در حوزه‌ی فناوری از طریق بها دادن به استارتاپ‌ها هستند. این موضوع در کشورمان نیز کم و بیش صادق است، هرچند کارآمد بودن این رویکرد خود جای بحث دارد.

وب‌سایت تک‌کرانچ با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته و به این نکته اشاره کرده که استارتاپ‌های دیروز که امروزه به غول‌های فناوری دنیا تبدیل شده‌اند در حال پایان دادن به تب استارتاپی هستند. همانطور که اشاره کردیم، تمام کلان‌ شهرهای جهان این روزها توجه ویژه‌ای معطوف استارتاپ‌ها کرده‌اند، بطوریکه هر یک در پی تبدیل شدن به یک قطب بزرگ فناوری هستند، حال آنکه خورشید دوران طلایی استارتاپی در خود سیلیکون ولی در حال غروب است.

تولد اینترنت و ایجاد بستری تازه بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ میلادی باعث شد تا شرکت‌هایی نظیر آمازون، فیسبوک، گوگل، سیلس‌فورس، ایر بی‌اَن‌بی و سایر غول‌های کنونی حوزه‌ی فناوری متولد شوند. اینترنت در آن سال‌ها یک پدیده‌ی جدید بود و بسیاری از دانشجویان و کارآفرینان جوان، ایده‌های خود را در فضای بکر اینترنت در یک گاراژ کوچک پیش بردند. در آن‌ سال‌ها یک متخصص جوان قادر بود تا با راه‌انداختن یک وب‌سایت و دریافت چندین میلیون دلار در پی استقبال از ایده‌ی خود، در سطح جهانی تبدیل به یک سرویس بزرگ شود. پس از شکوفایی کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، انقلاب گوشی‌های هوشمند بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ طیف جدیدی از کسب و کارهای نوپا را معرفی کرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان اینستاگرام، توییتر، اوبر، لیفت و سایر سرویس‌های مبتنی بر اینترنت و گجت‌های هوشمند همراه اشاره کرد.

با توجه به اینکه در طول ۲۰ سال اخیر شاهد وقوع پی در پی تغییرات بنیادی در حوزه‌ی فناوری بوده‌ایم، از این‌رو باز هم انتظار داریم تا پس از تحولات ایجاد شده توسط اینترنت و گوشی‌های هوشمند، دوباره یک تغییر دیگر یک تحول بزرگ را کلید زده و از دل آن استارتاپ‌ها و کسب و کارهای دیگری متولد شوند.

, , , , ,
شمسی سازی جوملا

شمسی سازی جوملا

شمسی سازی مدیریت محتوا

شمسی سازی مدیریت محتوا

تقویم هجری شمسی

تقویم هجری شمسی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

@

وب کام